Založ si blog

Ľadová pláň, záprah nasleduje psi

Nehmotne pribúda priestor. Je to niekde vzadu. Prechádzajú iné zvieratá. Počasie je dobré. Breeze. Povieva jemný vánok. Počuť len kĺzanie. Napredujeme. To je pozitívne. Ohliadam sa. Všetko je na svojom mieste, tak dopredu. Popruhy všetko mocne zvierajú.

Jedna hora, jeden ľad, jedno nepoznanie. Postupné opadanie hmly, kým sa celkom rozjasní. Kým sa ma dotkne ruka, čo tu už bola. Sneh sa krúti vo vzduchu a padá  v záveji, zaviaty a sladko unavený. A ja ním nie som.

Ľadová pláň je tichá…. jemný piesok, zrnká snehu bláznivo letia nad rovným povrchom zeme.

Mohutná stena, zrezaná zo strany vetra, sa pokojne vypína predo mnou. A bude tu, ak sa mi podarí vrátiť a vrátiť touto istou cestou. Je bláznivé ísť tam, kam idem a chcem. Ale nejde možno o cieľ, ísť treba, lebo žijeme. Už nerozmýšľam, vybral som sa, ostáva len belavá tajná radosť prítomna.

Psi húpavo bežia. Sú pokojné. Sú silné, ženú sa vpred. Je to radostná melódia prirodzenosti. Únik je forma víťazstva. Sentencia je matkou pravdy. A zrnko snehu mi prevŕtava nos a nedarí sa mu, až kým neumrie roztopením a necinkne na moje pery. Ženieme sa dopredu krajinou. Je snáď menej krásna tým, že nie je členitá? Že nepreniká do údolí a vrchov? Vidím v nej niečo celkom iné. Sneh radostne sviští. Asi takto je v poriadku vesmír.

To, čo je za nami, už navždy zaostáva za dneškom. Roky sa sypú, sú ako lavína. Ako kopa snehu, ktorý je malátny, neuchopiteľný, neforemný po prudkom páde. Nikdy nevieme v tejto hre saní, kde vyvrcholí ten beh. Či cieľ nebol len snovým bodom pôvodnej reality. Načisto platónsky vzaté, víťazná idea, preexistencia, ktorá sa vyššie realizuje posibilným bytím ako transpozíciou. Veci sú veľké. Ja si na nič netrúfam. Len prosto obdivujem. Zadúša ma, že nedokážem vyjadriť množstvo krásy. Krásy ma umýva od špiny, ktorej je tu tak hodne.

virtu.JPG

V ideálnom vesmíre Platóna a Boha tiež letím po vyvolenej ceste, drobná chvíľa zhody objektu a ideálu v dynamickom jambe.

Sane letia, to stačí. Je to labutia plavba lamanšským prieplavom snehu počas boja  v druhej svetovej. Unavený vojak, maličká súčiastka seba samého, už navždy odtrhnutá od kolosu, unavene načúva mohutnému hukotu vĺn. Jeho noha je zdrtená. Letí priestorom. Je plnosťou seba samého. Práve s tou zničenou nohou. A Duchom, ktorý ho robí ním samým.

Sane sú pevné. Je úžasné môcť sa na ne spoľahnúť. Ale aj na psy. Sú skúsené. Dôveryhodné. Je to napredujúci tým so svojím vodcom. Milujú ma. A keď sa približuje biely medveď polárnej noci, dychtivo brešú. Ani neviem, či viac túžia, aby prišiel, či aby ho odohnali. Ja ich neodsudzujem, ale neprivolávam ich cestu. Pravda musí byť stotožnením času. Plnosťou nepokrivenej radostnej sprchy úniku z pút hnusnej civilizácie.

Je to žiadaný radostný návrat v snehovej pláni do pocitu horúceho raja. Biblia má pravdu. Sama je skutočným patriarchom zamrznutým v trópoch, uprostred zimy, nie nepodobných zápasu Homéra. Nie menej pochybovačná ako Aischyles. Je horúca v tejto snehovej pláni. Ako vie a nehovorí. Dáva tušiť. Nesiem ju, spočíva v saniach. A on je tu naokolo. Zavše z diaľky počuť hrubý hlas ľadového obra, ako si spokojne mrmle polárnu pieseň života.

Výprava je tajná. Výprava sa podarí.

Poviem svojej výprave, zabudol som na všetko.

Mocný nad ľadovým obrom mi je cesta, tvorca ľadového medveďa. Biblia je môj horúci čaj v termoske a káva. Je to ústredná žila mojej existencie uprostred bielej. A takto je všetko na svojom mieste pre tento systém.

Bežia dôstojným taktom snežných polí ako biele kone v zelených horkých stráňach. Dopĺňajú pravdu priestoru sebou. Ešte chvíľa, rozrežeme vzduch a za ním uvidíme obzor letiacej pravdy zhora dolu. Ako sa rozprestiera nad mojou zemou. Nie pre globálny záujem filozofie. Len pre mňa. A preto si ju ani nevezmem. Len sa jej dotknem.

winter_fantazi.JPG

+

Pelegrini – nikdy!

04.04.2024

Je tu druhé kolo a ako je mu vlastné, sú tu len dve voľby. Vyberať naozaj nie je veľmi čo. Budem voliť Korčoka, hoci nie rád. Avšak pri pohľade na pána Pelegríniho nemám na výber. Nie je čo riešiť. Ocitli sme sa v čase, kedy si neželáme výmenu vlády viac ako v bežných rokoch, kedy tak sledujeme vlastné politické preferencie. Krajina sa znovu dostala na hranicu [...]

MS KC fotografie

12.03.2024

Milan Sládek Krížová cesta Ďakujem Emílii Mihočovej za zaslanie fotografií a súhlas s ich publikovaním. Všetky fotografie nafotil Dušan Majerník©Východný dištrikt +

Milan Sládek Krížová cesta

05.03.2024

Je úžasné robiť umenie, ktoré presahuje nielen mieru všednosti, ale ašpiruje k najvyšším métam. Zvlášť, keď chce niekto rozprávať príbeh víťaznej smrti môjho Pána. Milan Sládek odohral skvelé predstavenie. Jedno z najlepších, aké som v živote videl. Môžem spokojne povedať, že pár profesionálov som už hrať videl. Pri predstaveniach zvyknem byť mimoriadne [...]

ján slota

Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu prerušili

26.04.2024 11:21

Kým Ústavný súd SR nerozhodne, dovtedy bude konanie prerušené. Prokurátor voči tomu podal sťažnosť.

Slávnostné otvorenie DSB observatória v Bratislave

VIDEO: Bratislava má prvú hvezdáreň, zložili sa na ňu sponzori a nadšenci. Neskôr privíta aj širokú verejnosť

26.04.2024 10:55

Na Deutsche Schule Bratislava slávnostne otvorili prvú hvezdáreň v Bratislave - DSB Observatórium.

Polícia SR

Nastúpila do MHD a domov sa už nevrátila. Polícia pátra po 14-ročnej Liliane

26.04.2024 10:44

Žilinskí policajti žiadajú verejnosť o pomoc.

Viktor Orbán

Gyöngyösi: Orbán je nepriateľ národa, premenil Maďarsko na diktatúru. Budapešť by nemala zabudnúť na sovietske tanky

26.04.2024 10:40

Myslím, že sme sa v Maďarsku vrátili do boľševických časov, tvrdí predseda strany Jobbik.

desjano

človek, umelec, kresťan

Štatistiky blogu

Počet článkov: 160
Celková čítanosť: 328085x
Priemerná čítanosť článkov: 2051x

Autor blogu

Odkazy